ToedeLoe volgens ChatGPT.

 

ToedeLoe is een kaart- en bordspel ontworpen voor 2 of 4 spelers,

In conclusie biedt ToedeLoe een uitdagende en boeiende spelervaring voor spelers die houden van strategische bordspellen met een mix van kaartspel-elementen.

Het spel draait om het maken van slimme keuzes met speelkaarten om pluspunten te scoren en het vermijden van strafpunten.

De mogelijkheid om lange rijen met pionnen te vormen en speciale kaarten zoals jokers strategisch in te zetten voegt diepgang toe aan de gameplay.

Met teams van dames en heren die strijden om de hoogste eindscore, bevordert ToedeLoe samenwerking en strategische planning tussen teamgenoten.

Het spel biedt ook variatie en herspeelbaarheid dankzij de verschillende manieren om punten te scoren en de wisselende dynamiek van het kaartspel.

Al met al is ToedeLoe een aanrader voor spelers die op zoek zijn naar een uitdagend bordspel dat strategie, teamwork en een vleugje geluk combineert voor een meeslepende spelervaring.

 

 

 

ToedeLoe spelregels
Word – 126,8 KB

De spelborden van ToedeLoe zijn in productie.

 

 

Jos en Anja van Heeswijk spelen het spel ToedeLOe.

Ze bespreken momenteel wat de beste zet is in de huidige bordspelsituatie.

 

000 Spelregels Toede Loe
Word – 124,9 KB 11 downloads

Toedeloe.

 

ToedeLoe is het vierde bordspel uit de serie kaart/ bordspellen van de Bordspellenman.
Het is zowel een kaart als bordspel voor twéé of vier spelers.
Door goede keuzes met je speelkaarten te maken kun je bepaalde strategische ronde vakjes met je pionnen bezetten op het spelbord en zodoende veel pluspunten scoren.
Je kunt het spel winnen , verliezen maar ook een gelijk spel is tot het einde mogelijk.

Wat heb je nodig :

 

001 = Het bordspel “ ToedeLoe “ dat bestaat uit twéé zgn. speelvelden.
002 = Twéé stokken speelkaarten van elk 54 kaarten { 52 speelkaarten + 2 jokers }.
Eén stok speelkaarten heeft een rood dek en de andere stok kaarten heeft een blauw dek.
003 = 40 witte pionnen.
004 = 40 grijze pionnen.
005 = 2 groene pionnen [ worden gebruikt door beide teams ].
006 = 1 zwarte pion [ wordt gebruikt om duidelijk te maken wie de deler is ].
007 = Spelregels.

 

De dames spelen met de 40 witte pionnen en met de 54 speelkaarten met een rood dek.
De heren spelen met de 40 grijze pionnen en met de 54 speelkaarten met een blauw/zwart dek.

Doel van het spel.

 

Je gaat twee lange rijen maken.
Het doel van het spel is om samen met je teamgenoot met het bijbehorende kaartspelletje de meeste pluspunten te halen.
En zo min mogelijk punten weg te geven om op deze manier de pionnen van jouw team maximaal te laten scoren of te laten verdedigen.
De eindscore pluspunten krijg je uiteindelijk uit je twéé langste rijen [ één pluspunt per pion ] min je minpunten [ rode pion ].
De twéé langste rijen mogen zowel horizontaal als verticaal gevormd worden en op beide helften van het spelbord.
Eén team [ De dames ] spelen met de 40 witte pionnen en het andere team
[ De heren ] spelen met de 40 grijze pionnen.
De twéé groene pionnen zijn voor gezamenlijk gebruik.

 

Je kunt op verschillende manieren punten scoren.

 

001 = Pluspunten kun je krijgen door o.a. twee zo lang mogelijke rijen te maken met je eigen teampionnen op het spelbord.
Alleen de twéé langste rijen tellen mee voor de eindscore.
002 = Door zo min mogelijk min punten te behalen.
003 = Door tijdens het kaartspelletje goed samen te werken met je teamgenoot.
004 = Door slim gebruik te maken van je ToedeLoe [ dat zijn de groene pionnen ].

 

Minpunten krijgen of evt. voorkomen ;


Bij ToedeLoe kun je minpunten krijgen of minpunten voorkomen;

001 = Als een speler[s] tijdens een kaartrondje van 9 gespeelde kaarten geen plusscore behaald heeft krijgt deze speler een minscore van min één.
Zijn er twéé spelers van een team die geen score gehaald hebben tijdens een kaartrondje van 9 gedeelde kaarten dan moet dat team min twéé gaan met hun rode pion.
Een plusscore behalen wil zeggen dat je een actie op het spelbord hebt gedaan met het kaartspel waarbij je een pion of twéé pionnen mag gaan plaatsen of verplaatsen.
Als je voor de eerste keer een min score behaald [ je kunt geen enkele punten actie maken ] dan zet je de rode pion van jouw team van het getal nul naar min één.

 

 

Starten met het spel.

 

001 = Beide teams zetten één eigen kleur pion [ wit of grijs ] op het getal nul van hun scoretabel. De scoretabel heeft de getallen van nul t/m min negen.
------------------
002 = Beide teams zetten een groene pion [ de zgn. ToedeLoe ] op het groene vierkante vakje.
-----------------
003 = Alle vier de spelers draaien een blinde speelkaart en de speler die de hoogste kaart heeft gedraaid begint als deler met het spel , door iedere speler één voor één negen kaarten te geven.
De deler krijgt de zwarte pion { deler pion }.
Deze negen kaarten moeten afkomstig zijn van de stok waar ze mee spelen. Ieder team speelt met een eigen stok.
Voorbeeld = De dames spelen tegen de heren.
De dames spelen met de stok die een rood dek heeft en de heren spelen met de stok die een blauw dek heeft.
------------------
004 = De speler die na de deler zit speelt als eerste één van zijn negen kaarten en daarna spelen de overige drie spelers met de klok mee ieder één kaart.
Je mag alles uitspelen.
De speler die de hoogste kaart heeft gespeeld van de vier gespeelde kaarten wint de slag , bekennen moet.
Probeer er alles aan te doen dat ook jouw partner pluspunten kan maken in één kaart rondje.
Na drie ronden spelen is de stok op en moet alle kaarten schudden en verder gaan daar waar gebleven { zie de zwarte deler pion }.


Het delen


De zwarte pion staat bij de deler en deze wordt aan het eind van een rondje bij de volgende speler neer gezet , op deze manier is het gemakkelijk te zien wie er telkens aan de beurt is om te delen.
Het delen gaat om beurten na iedere negen kaarten met de klok mee.
Op deze manier mag er na iedere beurt van negen kaarten delen een andere speler starten met uit spelen.

Let op !
In de eerste deelbeurt speel je acht kaarten weg van de negen gekregen kaarten.
Als alle spelers 8 kaarten gespeeld hebben van hun negen kaarten nemen ze de laatste kaart die ze nog in hun hand hebben mee naar de volgende gedeelde hand van weer negen kaarten en hebben dus in hun tweede hand 10 kaarten ter beschikking.
Ook neem je van je tweede hand één kaart mee naar je derde hand.
Op deze manier heb je in je derde hand 10 kaarten beschikbaar die je alle 10 weg moet spelen, alvorens weer aan een nieuwe stok te gaan beginnen.
Je speelt als het ware in je eerste nieuwe hand 8 kaarten , in je tweede hand 9 kaarten en in je laatste hand je derde hand 10 kaarten.

Ronde 1 = 8 kaarten spelen.
Ronde 2 = 9 kaarten spelen.
Ronde 3 = 10 kaarten spelen.
Daarna de kaarten schudden en weer beginnen met ronde 1 enz.


Hoogte [ ranking ] van de kaarten enz.


De hoogste kaart is een Jokerkaart en de laagste kaart een twéé.
Volgorde van hoog naar laag = joker , aas , heer , vrouw, boer , 10 , 9 , 8 , 7 , 6 , 5 , 4 , 3 , 2.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De waarde en mogelijkheden van de kaarten;

Je mag een waarde van een kaart splitsen.

Een 8-kaart mag je bijvoorbeeld splitsen in een 6 en een 2.

Je mag dan twee pionnen op het veld plaatsen i.p.v. één.


Als je de waarde van een speelkaart gaat splitsen dan moet dit op één van de beide speelvelden. Het splitsen mag niet over twéé speelvelden.


Joker =


Een Joker mag je alleen spelen als je niet kunt bekennen.
Heb je met een joker een slag gemaakt dan heb je meerdere mogelijkheden om met de pion[ nen ] een actie te gaan maken.
Kies één van de drie volgende mogelijkheden.

001 = Zet of verzet één van de twéé ToedeLoe pionnen [ = groene pion ] op het spelbord.
Je mag de Toedeloe ook op een vakje neer zetten waar al een pion staat.
De aanwezige pion wordt dan verwijderd. [ Er vanaf geslagen ].

002 = Zet de pion van jouw min score tabel twee stappen lager.
Bijvoorbeeld van min 6 naar min 4.

003 = Je mag twéé pionnen van je team met gelijke waarde plaatsen.
Bijvoorbeeld = Op de getallen 2 - 2 of 3 – 3 enz. t/m 12 - 12 .

Alleen de zgn. plaatjes [ aas , heer , vrouw , boer ] mag je splitsen.
Splitsen is delen door twéé.

Aas = Waarde is 15.

Heb je de slag gemaakt en er zit een aas bij als hoogste kaart dan splits je het getal 15 over twéé eigen pionnen.
Bij het splitsen [ 15 ] moet het totaal van beide getallen gelijk aan de waarde zijn van de kaart.
Splitsen [ waarde 15 ] kan in ;
3 en 12 of in 4 en 11 of in 5 en 10 of in 6 of 9 of in 7 en 8.

Heer / Koning = Waarde is 13.
Splits het getal 13 over twéé pionnen.

Vrouw = Waarde is 12.
Splits het getal 12 over twéé pionnen of plaats één pion op een getal 12.

Boer = Waarde 11.
Splits het getal 11 over twéé pionnen of plaats één pion op een getal 11.

De 10 t/m 2 hebben de waarde zoals genoemd.
Je mag deze niet splitsen.

Voorbeelden ; Hoe win je een slag.

 

Eén slag bestaat uit vier gespeelde kaarten.
In een slag kun je pluspunten scoren.
Pluspunten scoor je alleen als er minstens één zwarte kaart [ een schoppen of een klaveren kaart ] of een joker in je slag zit.
Als je niet bekent kun je die slag in principe niet winnen behalve dus met een jokerkaart.
Als er meerdere hoogste kaarten van dezelfde waarde gespeeld worden wint de laatst gespeelde hoogste kaart.
Het komt voor dat er meerdere kaarten gespeeld worden van exact dezelfde waarde.
----------

De kaarten in de onderstaande rijen die onderstreept zijn winnen de slag.
Voorbeelden.
De speler die als eerste een kaart speelt staat telkens helemaal links in een rij.

 

♦ 7       ♦ 7       ♦ boer       ♦ aas


♦ 3       ♦2        ♦ aas          joker


♦ 4        ♦2        ♦ aas         ♦ aas


♦4         ♦ 5        joker          joker


♦ aas     ♦ 4        ♦5               ♦ 7


♦ 2         ♦ 6        ♣ 8              ♦ 7

 

De speler die klaveren 8 speelt heeft niet bekent en kan deze slag dan ook nooit winnen daarom wint de speler die ruiten 7 heeft gespeeld.
En mag de speler die ruiten 7 gespeeld heeft op een getal 8 een pion gaan plaatsen.
De ruiten zeven speler heeft de klaveren acht als het ware gevangen.


♦2        ♦ 6      ♣ V       ♦3

Nu mag de ruiten 6 speler het getal 12 [ waarde van klaveren vrouw ] over twéé pionnen splitsen of een pion op een getal 12 gaan zetten.
---------------

Als er in een slag alleen rode kaarten gespeelt zijn [ ruiten en/of harten ] dan kun je nooit geen punten scoren om je pion of pionnen een actie te laten maken.

De winnaar van een slag moet de eerst volgende kaart spelen , mits er niet begonnen is aan weer negen nieuwe kaarten.

Elke slag [ iedere vier gespeelde kaarten is een slag ] waarin punten gehaald zijn leg je plus met de beeldzijde naar beneden , de overige kaarten komen allemaal min te liggen.

 

Door het plus en min leggen [ zie foto onderaan deze tekst ] van je gespeelde kaarten zie je heel overzichtelijk wie er wel en geen slag met punten gemaakt heeft en wanneer.

 

Kaarten liggen zgn. plus. als deze verticaal liggen.

Kaarten liggen zgn. min. als deze  horizontaal liggen.

 

Je kunt alleen punten scoren in een slag als er of een klaveren of een schoppen of een jokerkaart bij betrokken is.
Dus is er een slag met alleen rode kaarten dan haalt een speler wel die slag maar alle vier de gespeelde kaarten worden min gelegd.
Er is in deze slag geen sprake van een score.

 

Team dat de minste pluspunten heeft in een ronde .

 

Het team dat per ronde de minste pluspunten heeft gescoord moet min één leggen op hun score tabel.
Bij een gelijke stand hoeft niemand min te leggen.
Als er een speler geen pluspunten gescoord heeft in een ronde is dat zo wie zo een min score.

 

Strafpunten in het kort:

  1. Een teamspeler heeft geen enkele slag gehaald = 1 strafpunt.
  2. Beide teamspelers hebben geen enkele slag gehaald = 2 strafpunten.
  3. Team dat de minste slagen heeft gehaald = 1 strafpunt.
  4. Je hebt een slag gewonnen, maar je kunt geen pionnen van je

team plaatsen op het spelbord omdat alle benodigde vakjes

bezet zijn. = 1 strafpunt.

 

Je moet die slag min leggen.

 

 

Bekennen:

Bij het uitspelen (eerste kaart van vier) van een kaart moet je bekennen als je kunt bekennen.

Bij het uitspelen van een joker-kaart moeten de overige spelers met hun eventuele joker-kaarten bekennen.

Wanneer zou iemand een joker-kaart uitspelen:

  1. Je hebt twee joker-kaarten in je hand.

 2. Je teamgenoot heeft al een jokerkaart gespeeld; mogelijk zitten er nog joker-kaarten bij de tegenstanders die jouw of de mooie kaarten van je teamgenoot kunnen afpakken.

 

Einde van het spel.

 

Er zijn twee manieren om het spel te beëindigen.


001 = Als van een team of beide teams hun rode pion op de min negen komt staan dan stopt het spel onmiddellijk.

002 = Een team heeft alle 40 pionnen weg gespeeld.


De punten [ totaal van de twee langste rijen ]  moeten geteld worden om te bepalen wie de winnaars zijn.
Het team met de meeste pluspunten wint het spel.

Ook een gelijk spel behoord tot de mogelijkheden.


Tips :


000 = Leg telkens als er een rondje gespeelt is de gespeelde kaarten tijdelijk in het kaarten doosje.

001 = Soms is het slim om jezelf eraf te gooien met de ToedeLoe.
Vooral in het eindspel , als je geen beschikbare pionnen meer dreigt te gaan hebben , maar deze pion wel zeer goed kunt gebruiken omdat je achter staat.

002 = Anderzijds is het soms verstandig om geen pion van de tegenstander er vanaf te gooien.

003 = Mits mogelijk : probeer tijdens het kaartspel een kaart/kaarten aan te bieden waar de tegenstander niets of zo min mogelijk mee geholpen is.

004 = Probeer met een joker een joker te vangen.

005 = Soms moet je een slag gaan maken met je joker omdat je anders geen score haalt en min één moet zetten met je rode pion.

006 = Een joker incasseren is als vierde speler 100% veilig.
007 = Een aas { sec. } uitspelen is link behalve als je weet dat er niet nog een dezelfde aas bij de tegenstanders zit.

Nog een leuk laatste voorbeeld van mooi verdedigen.


De ruiten 7 speler speelt als eerste zijn kaart.
Zijn teamgenoot speelt een klaveren 5 , omdat ze die als team goed kunnen gebruiken.
De laatste tegenstander maakt van de klaveren 5 een 7 ondanks dat deze speler mogelijk een lagere kaart heeft om weg te geven.
De klaveren 7 heeft om een pion te mogen plaatsen veel minder waarde dan de klaveren 5.
♦ 7      ♦ 3      ♣ 5        ♣ 7

 

Onderaan deze pagina staan nog wat foto's van spelmomenten.
Veel plezier met het spelen van ToedeLoe.

 

Heeft U nog vragen ! mail ons dan.
debordspellenman@gmail.com

 

 

Deze speler heeft de eerste drie slagen min liggen , de vierde en de vijfde slag liggen plus en de laatste vier slagen liggen min.

Het team dat met de 40 grijze pionnen speelt heeft de startpositie van hun twee pionnen klaar staan.

 

De zwarte pion [ delerpion ] staat bij de speler die deelt.

 

Pionnen die in het zogenaamde groene midden gedeelte staan kunnen er nooit uit gehaald worden door de tegenstander.