GameOne volgens ChatGPT.

 

GameOne biedt een boeiende mix van strategie en geluk, waarbij spelers moeten plannen en anticiperen op de zetten van hun tegenstanders.

De variabele acties van de actiekaarten voegen diepte toe aan het spel, waardoor elke speelsessie uniek is.

De mogelijkheid om pionnen van de tegenstander te verwijderen voegt een element van confrontatie toe, terwijl het doel van het plaatsen van vijf aaneengesloten pionnen zorgt voor een duidelijk en haalbaar tussendoel.

Met eenvoudige spelregels en strategische diepgang biedt GameOne een plezierige spelervaring voor spelers van alle niveaus.

 


GameOne Spelregels
Uitleg van de speelkaarten

 

GameOne spelregels.

 

  1. GameOne is een kaart-bordspel.
  2. Het spel kun je spelen met twee of vier spelers.
  3. Deze speluitleg is verder bedoeld voor vier spelers die twee teams vormen. Team wit tegen team grijs.
  4. Het doel is om samen met je teamgenoot als eerste vijf pionnen aaneengesloten op nummer volgorde in een rij te plaatsen, gebruikmakend van je speelkaarten en/of tien pionnen binnen te spelen.

 

Wat heb je nodig.

 

Een tweedelige GameOne-bordspel.

Tien witte pionnen.

Tien grijze pionnen.

Een grijs/witte pion (een zogenaamde delerpion).

Vier stapels van 54 speelkaarten (actiekaarten).

Twee pionhouders om 2x tien pionnen te huisvesten.

Vier pechhanddopjes of vier pechhandkaartjes.

 

Doel van het spel;

 

Deze speluitleg is verder gebaseerd op vier spelers.

Bij 4 spelers vorm je twee teams van elk 2 spelers. De teamspelers zitten schuin tegenover elkaar.

Eén team speelt met 10 witte pionnen en het andere team speelt met 10 grijze pionnen.

Alle spelers spelen met een eigen stapel van 54 actiekaarten, die ze eerst zorgvuldig schudden.

 

  1. Basisopstelling: Elk team plaatst twee pionnen van hun eigen kleur op de startvakjes op het spelbord. De startvakjes zijn genummerd met een 1 of een 2.
  2. De delerkegel (wit/grijs van kleur) wordt met de witte kant naar boven geplaatst aan de zijde van het spelbord waar de jongste speler zich bevindt.
  3. Vier pechhandkaarten worden met het kruis naar beneden op het spelbord gelegd. Eén per speler.
  4. De jongste speler van team wit begint met het spel.
  5. Alle vier de spelers nemen zes bovenste actiekaarten van hun eigen stapel actiekaarten.
  6. De jongste speler speelt één kaart naar eigen keuze. Na het spelen van een kaart gaat de speler een actie uitvoeren met een pion of pionnen. Daarna is de volgende speler aan de beurt om een kaart te spelen enz.
  7. De spelers spelen om beurten, rechtsom met de klok mee.
  8. Nadat alle vier de spelers hun zes actiekaarten hebben gespeeld, leggen ze de gespeelde kaarten op hun pasgedeelte op of nabij het spelbord.
  9. Vervolgens nemen alle spelers weer zes nieuwe actiekaarten van hun eigen trekstapel.
  10. Nu wordt de delerkegel naar de eerstvolgende speler verplaatst met de grijze kleur boven. De delerkegel is bedoeld om aan te geven wie er aan de beurt is om de eerste kaart te spelen.
  11. Als alle 54 actiekaarten van de vier spelers zijn gespeeld, schudden de spelers zorgvuldig hun actiekaarten en gaat het spel verder waar ze gebleven waren.
  12. Als je geen enkele actiekaart kunt spelen, moet je passen met alle actiekaarten in je hand. De zogenaamde paskaarten laat je aan de tegenstanders zien en leg je vervolgens met de beeldzijde naar beneden op het pasgedeelte van het spelbord.
  13. Als je een kaart kunt spelen, moet je dat doen.
  14. Tijdens het spel kun je ook de pionnen van de tegenstander eraf gooien en/of wisselen. Pionnen die worden verwijderd, plaats je netjes in de pionnenhouder van de tegenstander.
  15. Pionnen op hun eigen kleurvakje staan veilig en kunnen op die positie niet worden geslagen.
  16. Een witte pion op een wit vakje staat veilig en een grijze pion op een grijs vakje staat veilig.

 

Je moet de pionnen op nummervolgorde binnen spelen.

 

Betekenis van de actiekaarten.

2:  Zet een eigen pion twee stappen voorwaarts.

3:  Zet een eigen pion drie stappen voorwaarts of drie stappen terug.

4:  Zet een eigen pion vier stappen voorwaarts.

 

5:  Zet een eigen pion vijf stappen voorwaarts. Of splits het getal vijf door twee. Op deze manier mag je twee eigen pionnen verplaatsen. Bijvoorbeeld in 1 en 4 stappen vooruit of in twee en drie stappen vooruit. Ook mag je een eigen pion 2 stappen vooruit zetten en een andere eigen pion drie stappen terug uit zetten.

 

6:  Zet een pion van de tegenstander zes stappen voorwaarts.

7:  Zet een eigen pion zeven stappen voorwaarts.

8:  Zet een eigen pion acht stappen voorwaarts.

9:  Zet een eigen pion negen stappen voorwaarts.

 

10:  Zet een eigen pion tien stappen voorwaarts en alle pionnen die je onderweg passeert, worden van het spelbord gespeeld.

Boer:  Wissel een eigen pion van positie die op het spelbord staat met een pion van de tegenstander.

Vrouw:  Zet een eigen pion twaalf stappen voorwaarts.

 

Heer:  Zet een eigen pion op de startpositie 2 of zet een eigen pion 2 stappen vooruit.

Aas:  Zet een eigen pion op de startpositie 1 of zet een eigen pion één stap voorwaarts.

 

Joker:  Je mag of een eigen pion of een pion van de tegenstander 1, 2, 3, 4 of 5 stappen voorwaarts verplaatsen. Of je mag een pion van de tegenstander 3 stappen terug zetten.

Als een pion op een rood vakje wordt gespeeld, moet deze pion onmiddellijk van het spelbord worden verwijderd.

 

Pechhand.

Je mag één keer tijdens het spelen zes van je 54 speelkaarten, wisselen voor zes nieuwe kaarten.

Als je zes handkaarten bijvoorbeeld heel slecht of juist heel goede kaarten zijn mag je die zes kaarten vrijwillig ruilen/wisselen.

Je voegt de zes kaarten toe aan je trekstapel en schud de kaarten om daarna zes nieuwe kaarten te pakken.

 

Als je de pechhand kaart nog niet gebruikt hebt ligt die kaart met het kruis naar beneden op het spelbord en heb je hem wel benut dan draai je de pechhand kaart met het kruis naar boven.

 

Geparkeerde pion.

Je mag als team één pion in het thuishonk van de tegenstander plaatsen. Dat noemen we een geparkeerde pion.

Op deze manier kun je verhinderen dat de tegenstander daar op dat moment zijn pion neer kan zetten.

Een geparkeerde pion kunnen spelers wegspelen door of een 6-kaart of een jokerkaart te spelen.

 

Winnaar of een gelijk spel ?

Het team dat als eerste vijf pionnen aaneengesloten in een rij heeft krijgt 1+ punt. Het team dat als eerste tien pionnen binnen heeft krijgt 10+ punten

Stel je voor dat team wit als eerste vijf in een rij maakt en 9 pionnen binnen speelt dan hebben ze ook 10 + punten .

Een gelijkspel is op deze manier dus ook mogelijk.

------------------------

 

 

 

Have Fun.

 

Zo starten de spelers die met de 10 witte pionnen spelen.

Er worden twee witte pionnen op de twee witte start vakjes gezet.

 

Hetzelfde geldt voor degene die met de 10 grijze pionnen spelen.

Op bovenstaande foto ziet u de startpositie van de pionnen van elk nieuw te beginnen spel.

 

Er staan twéé witte en twéé grijze pionnen op het speelbord klaar om gelijk actief te kunnen beginnen met het spel.

 

--------------------------------------------------------------

GameOne met 2 spelers.

 

Met 2 spelers kun je afspreken dat je net zo lang speelt tot een speler vijf in een rij heeft, en deze speler dan uitroepen als winnaar.

De jongste speler speelt met wit en begint het spel.

 

Neem je per ongeluk meer als zes actiekaarten af , dan stop je deze ergens in het midden terug in je stok en schud de kaarten.

 

Gespeelde actie kaarten moeten duidelijk zichtbaar voor iedereen met de beeldzijde naar boven op tafel voor het speelbord neer gelegd worden.

 

Tijdens  GameOne kun je pionnen van elkaar en jezelf eraf gooien , ruilen , vooruit of terug zetten.

Een pion aanraken met de intentie om te spelen , moet je mits mogelijk spelen.

 

Daarom: eerst denken en dan doen!

Dit voorkomt onbedoelde acties , onnodige discussies en mogelijke teleurstellingen.

 

 

 

De delerpion [ de wit / grijze pion ] staat aan deze zijde van het speelbord met de grijze helft naar boven , dus begint de speler die aan deze kant van de tafel zit en met de grijze pionnen speelt deze ronde actief met spelen.

 

 


Op de twee grijze start vakjes staan nu nog geen grijze pionnen.

 

 

Starten met de grijze pionnen doe je op de ronde vakjes met een grijze bodem met de zwarte getallen één of twéé.

En speel je met de witte pionnen dan starten op de zgn. witte ronde vakjes [ zie foto hierboven 


 

Dit zijn vijf van de tien thuishonken voor wit.

Je moet op nummer volgorde naar binnen lopen met je pionnen te beginnen met nummer één enz.

De tegenpartij mag één pion parkeren op een willekeurig nummer van de tegenpartij.

Bijvoorbeeld grijs zet een pion op het getal één.

Wit kan dan niet naar binnen lopen omdat het op nummer volgorde moet.

Er zijn wel kaarten om de grijze pion eruit te halen door team wit, zoals met de zes-kaart en de joker-kaart.


 

Dit zijn vijf van de tien thuishonken voor grijs.


 

Komt een pion op een rood vakje te staan dan moet de pion meteen van het bord gehaald worden en opnieuw beginnen.


 

Het ronde witte vakje is een veilige zone voor de witte pionnen.

Als er een witte pion op staat mag team grijs deze er niet af gooien of ruilen.

Een grijze pion mag hier ook op gaan staan maar staat niet veilig.


 

De grijze ronde vakjes zijn een veilige zone voor de grijze pionnen.

Op de foto's  hieronder zie je een pechhand kaarten of pechhand dopjes.

Uitleg over de pechhand zie hoofdstuk "Pechhand ".

Leg op het speelbord per speler een pechhand dopje [ of pechhand kaartje ]  met de  kant zonder zwart kruis boven alvorens het spel actief te beginnen.

Het pechhand dopje met de witte kant boven.

 

 

Het pechhand dopje met het zwarte kruisje naar boven betekent dat U deze ronde de pechhand al heeft gebruikt.

---------------------------------------------------------------

 

Begrippen GameOne ;

 

Stock / trekstapel =

De 54 actiekaarten waar je mee speelt noemen we een stock of je trekstapel.

 

Starthonk =

Aan twee zijde van het  speelbord bevinden zich twéé naast elkaar liggende starthonken.

Deze zijn kenbaar aan de getallen één [ 1]  of twéé [ 2 ].

Voor aanvang van het spel moet iedere speler daar al twéé pionnen plaatsen , alvorens het spel actief te beginnen.

 

Startpion =

De zojuist geplaatste pionnen op de starthonken noemen we startpionnen.

 

Actiekaarten = 

Actiekaarten zijn zgn. opdrachten kaarten voor de pionnen.

Met je actiekaarten kun je verschillende zetten doen zowel aanvallend of verdedigend.

 

Kegels / pionnen =

Iedere speler of team speelt met zijn eigen kleur van tien pionnen.

Deze zijn of wit of grijs van kleur.

 

Thuishonk = 

De twéé maal vijf rijen met pionvakjes van de kleur wit of grijs zijn thuishonken.

Deze vakjes zijn genummerd , één t/m vijf.

 

Veilige zone = 

Op het speelbord zie je verschillende grijze en witte gekleurde ronde vakjes.

Dit zijn veilige zones.

Als een pion erop staat van dezelfde kleur  kan deze er niet vanaf gegooid worden.

Dus een grijze pion op een grijs vlak staat veilig.

En een witte pion op een wit vlak staat veilig.

 



Dit zijn de drie verschillende gekleurde pionnen die tijdens het spel gebruikt worden.

Grijs , wit/grijs en wit.

 

De jongste speler speelt met de 10 witte pionnen.

Zijn tegenstander speelt met de 10 grijze pionnen.

 

De wit/grijze kegel is de zgn. delerpion [ delerkegel ].

 


De houten versie van GameOne.

 

Volledig met de hand gemaakt / geschilderd.

 

De houten versie van GameOne is te bestellen via bordspellenman@gmail.com

 

Levertijd is ongeveer 1 week.