GameOne.

Varianten van GameOne

 

Gekozen als beste/leukste door de testspelers is de variant nummer zes : 

 

Variant 6 [ afnemen ] :   voor 2 spelers.

De basisopstelling blijft hetzelfde , dus iedere speler heeft beide startkegels op het speelbord staan.

Wit begint.

 

Nadat je 6 actiekaarten gepakt hebt speel je 1 kaart uit je hand weg.

Is deze kaart gespeeld dan leg je deze actiekaart op het pasgedeelte van het speelbord.

Ook jouw tegenstander speelt daarna 1 actiekaart uit zijn hand weg.

 

Nu ben jij weer aan de beurt , je hebt nu 5 actiekaarten in je hand.

Je vult deze hand eerst met 1 actiekaart aan zodat je weer 6 actiekaarten hebt.

En speelt dan pas weer 1 actiekaart weg.

 

Zo speel je om en om verder tot alle actiekaarten op zijn .

Daarna schud je zorgvuldig de stok met actiekaarten en gaat verder waar je gebleven bent.

 

De delerkegel blijft het hele spel op dezelfde positie staan en rolleert dus niet mee.

Met andere woorden de speler die met wit speelt start iedere nieuwe hand van 6 actiekaarten als eerste.

 

Kun je geen enkele actiekaart van de 6 spelen dan moet je met 1 actiekaart uit jouw hand passen [ weg leggen ].

Je mag zelf kiezen met welke actiekaart van de 6 die je in de hand hebt past.

Deze paskaart laat je aan de tegenspeler zien en daarna leg je deze op het pasgedeelte van het speelbord.

 

Als je een kaart kunt spelen moet je deze spelen , ook al komt dat helemaal niet gelegen.

-------------------------------

GameOne.

Er zijn nog verschillende andere varianten om GameOne te spelen.

 

001 = Standaard.

002 = Acht in een rij.

003 = Om en om.

004 = Vijf is klaar.

005 = Ruilen.

006 = Afnemen.

007 = Hogeschool variant [ toernooi versie ]

 

 

Op de onderstaande foto staat de variant " Om en Om " .

Let goed op dat de kegels op de juiste positie staan , niet per ongeluk de kleuren verwisselen.

 

GameOne.

 

Varianten : Om en Om .

---------------------------------

 

Bij de variant " Vijf is klaar " wint die speler of team die als eerste vijf aaneen gesloten  pionnen in een rij heeft staan.

Dat is de korte [ qua tijdsduur ]  versie om te spelen.

---------------------

 

GameOne.

 


 

Je kunt de volgende varianten spelen !

 

001

Standaard =

Je start zoals gewoonlijk met ieder twéé startpionnen op de nummers één en op nummer twéé.

------------------------

002

Acht in een rij =

Er staan twéé rijen van ieder acht pionnen aan de zijkanten van het speelbord opgesteld en twéé pionnen staan op de start positie.

---------------------- 

003

Om en om =

De pionnen staan om en om van kleur aan de zijkanten van het spelbord.

Vanuit daar start je met het spel.

Er staan geen pionnen op de start posities.

---------------------

004 = 

Als eerste vijf in een rij is klaar, is om even snel een spelletje te spelen.

Je start vanuit de basis opstelling.

Het is dus de bedoeling om zo snel mogelijk [ eerder als de tegenstander ] vijf in een rij te hebben.

Heb je vijf in een rij dan is het spel afgelopen.

Dit noemen we ook wel de snelle versie.

--------------------

005 =

Ruilen =

Je ruilt iedere keer één kaart met je tegenstander alvorens te beginnen aan weer een nieuwe beurt van zes actiekaarten te gaan spelen. 

-------------------

006 = 

Zie boven aan deze pagina " Gekozen door de testspelers is de variant  ".

Telkens één kaart spelen en één kaart aanvullen.

-------------------

Bij alle varianten blijft de pechhand mogelijkheid bestaan.

Ook kun je afspreken dat je net zolang door speelt tot er een speler alle tien de kegels binnen heeft.

Aan U de keuze.

----------------------

007=

Tot slot uitleg over de GameOne Hogeschool variant.

 

De Hogeschool variant .

Opdracht bij deze GameOne variant is , wie heeft er als eerste vijf in een rij.

 

Bij de Hogeschool variant van GameOne speelt de speler die met wit speelt een eerste actiekaart [ bv. een 4 ] en diezelfde actie  moet de tegenstander [ die met grijs speelt ] ook uitvoeren. Dus zet de tegenstander naar eigen keuze een kegel van

zichzelf ook 4 vooruit.

 

De tegenstander mag dus zelf weten welke eigen kegel deze vooruit zet.

Daarna is de tegenstander die met grijs speelt aan de beurt.

 

De tegenstander [  grijs ]  speelt nu de eerste van zijn 6 actiekaarten [ bv. een 7 ]  en nu moet de speler die met wit speelt ook een kegel van zichzelf  7 stappen  vooruit zetten. 

Zo speel je om en om telkens een dubbele actie op 1 actiekaart.

 

Let op ; als een speler bv. een 3 speelt en gaat 3 vooruit , dan mag de tegenstander de 3 ook benutten door 3 teruguit gaan.

Met andere woorden , je mag alle combinaties die een bepaalde actiekaart vertegenwoordigen benutten.

 

Dus speelt een speler een ruilkaart , dan moet de tegenstander ook ruilen maar die mag ook twee andere kegels ruilen.

Je hoeft niet perse op dezelfde manier terug te ruilen , dit mag wel.

 

Kan een speler een actiekaart van de tegenstander niet spelen moet deze passen op die kaart en gaat zijn beurt 1x voorbij.

Kan een speler 2 of meer actiekaarten niet spelen , dan legt deze speler naar eigen inzicht zijn niet te spelen actiekaarten op een stapeltje voor zich neer .

De bovenste actiekaart mag de tegenstander dan nog wel spelen , alvorens deze zijn overige actiekaarten op speelt.

 

Bij de Hogeschool variant is het spel beëindigd als een speler vijf in een rij heeft.

Deze speler is de winnaar.

 

Het kan in de praktijk voorkomen dat een speler er in twee rijen vier kegels binnen heeft dus in totaal 8 kegels.

En de winnaar heeft maar 1 rij van vijf gemaakt.

 

Dan nog wint de speler die vijf in een rij heeft gemaakt.