Spelregels voor 2 of 4 spelers.

foto hierboven = Prototype van het allereerste speelbord die we gebruikten om mee te playtesten.

 

Het bordspel " GameOne " speel je met twee tegenover elkaar zittende spelers , met het speelbord tussen jullie in.

De spelregels voor vier personen staan op één van de volgende pagina's.

 

Doel van het spel.

 

Het doel van het spel is om jouw tien pionnen waar je mee speelt eerder binnen te hebben dan de tien pionnen van je tegenstander. De spelers gebruiken om dat doel te bereiken ieder hun eigen stok met actiekaarten.

De tijdsduur van één spel spelen is voorbij als een speler al zijn tien pionnen binnen heeft.

 

De speler die als eerste vijf pionnen aaneensluitend in een rij heeft krijgt daarvoor één extra punt op de eindscore.

Op deze manier kan het bv.  11 - 9 worden.

Of zelfs 10  -  10.

 

 

Op de bovenstaande foto zie je de basis opstelling van GameOne.

De basis opstelling is altijd hetzelfde , of je het spel met twee of vier spelers speelt.

 

Er staan twee witte pionnen op de witte ronde vakjes . [ start positie van de witte pionnen ].

Ook staan er staan twee grijze pionnen op de grijze ronde vakjes . [ start positie van de grijze pionnen ].

 

De overig pionnen staan in de pionhouders te wachten tot ze aan de beurt zijn.

In het midden van het speelbord staat de wit grijze delerkegel.

Uitleg over de delerkegel komt verderop aan de beurt.

 


Bordspel “ GameOne “  ; Betekenis van de actiekaarten [ speelkaarten].

 

Door het spelen van een actiekaart [ speelkaart ] mag je een pion gaan verzetten.

Dit kan een pion van jezelf zijn maar ook een pion van de tegenstander.

Ook worden pionnen soms van positie geruild.[ ruilkaart ]

 

 

Pionnen zet je in principe vooruit met de klok [ rechtsom ] mee , zie ook de richting pijlen op het speelbord.

Behalve als een actiekaart een andere betekenis heeft als voorwaarts zetten.

------------------------------------------------------------------

Pionnen verplaatsen.

Welke zet of zetten kun je doen met je kaarten als je deze speelt.

 

Aas =

Zet een pion van je eigen kleur één vooruit.

Of zet een nieuwe pion op je eigen starthonk nummer één.

---------------------

2 =

Zet een eigen en pion twéé stappen vooruit. 

---------------------

3 =

Zet een eigen pion drie stappen voorwaarts.

Of zet een pion naar keuze drie stappen terug.

Je mag dus ook een pion van de tegenstander drie stappen teruguit zetten.

----------------------

4 =

Zet een eigen pion vier stappen vooruit.

----------------------

5 =

Zet een eigen pion vijf stappen vooruit.

Of ga het getal vijf splitsen over twéé pionnen.

Het splitsen over twéé pionnen mag in : Voorwaarts [ 1 en 4 ] of [ 4 en 1 ] of [ 3 en 2 ]  of

[ 2 en 3 ] en let op :

Je mag ook een eigen pion 2 stappen vooruit zetten en een andere  pion drie stappen terug zetten. 

Dus je mag er ook voor kiezen om een pion van de tegenstander drie stappen terug te zetten.

----------------------

6 =

Zet een pion van de tegenstander zes stappen vooruit.

Ook een geparkeerde pion mag je zes stappen verplaatsen.

----------------------

7 =

Zet een eigen pion zeven stappen vooruit.

----------------------

8 =

Zet een eigen pion acht stappen vooruit.

---------------------

9 =

Zet een eigen pion negen stappen vooruit.

---------------------

10 =

Je mag een eigen pion tien stappen vooruit zetten en alles wat je onderweg tegenkomt moet je eraf slaan [ dus ook de pionnen van je eigen kleur ] die je passeert , behalve de pionnen die op een eigen kleur vakje staan , deze staan beschermd.

----------------------

Boer =

De boer is een ruilkaart , je ruilt een pion van jezelf met een pion van de tegenstander.

Een pion van de tegenstander die op zijn eigen kleur staat mag je niet ruilen.

Je mag wel een pion van jezelf die op je eigen kleur staat ruilen met een pion van de tegenstander.

Een geparkeerde pion [ uitleg volgt nog ] mag je niet ruilen met de boer.

----------------------

Vrouw =

Zet een eigen pion twaalf stappen vooruit.

----------------------

Heer =

Zet een eigen pion op je eigen starthonk nummer twéé.

Of zet een eigen pion twéé stappen vooruit.

---------------------

Joker = 

Zet een pion van jezelf of een pion van de tegenstander maximaal vijf stappen verder.

Dus dat mogen 1 , 2 , 3 , 4 of 5 stappen zijn.

Ook een geparkeerde pion mag je verplaatsen.

Kies je ervoor om een pion 3 te verplaatsen dan mag dit ook 3 terug zijn.

Dit geld voor een pion van jezelf maar ook voor een pion van de tegenstander.

 

Er zijn drie manieren om een pion drie stappen terug te zetten.

Dit kun je doen met een 3 een 5 of een Joker.

 

GameOne.

-------------------------------------------------------------------

 

Geheugen kegel/pion =

Met de geheugen kegel , kleur wit/grijs kun je zien wie er als eerste begint te spelen met z’n zes actiekaarten.

------------------------------

Geparkeerde pion =

De tegenstander mag één pion ergens in jouw thuishonk op een vakje van jouw kleur parkeren , dit noemen we een

geparkeerde pion.

Dit vakje is op dat moment geblokkeerd door je tegenstander en jij mag daar niet op gaan staan met een eigen pion.

Pas als de tegenstander er zelf weer uitloopt of dat jij deze pion eruit zet door het spelen van een joker of een zes , dan pas  kun je daar weer naar binnen lopen.

------------------------------------------

 

Rode vakjes.

Op het speelbord bevinden zich twéé rode ronde vakjes.

Als je daar op komt staan met je pion , moet die pion meteen van het speelbord gehaald worden.

 

Pionnen speel je met de klok mee , dus rechtsom. [ zie ook de  pijlrichting op het speelbord ]

 

 

De geheugenpion heeft als bovenste kleur wit , dat betekent dat de speler die met de witte pionnen speelt moet beginnen te spelen met zijn zes speelkaarten.

 

De speelrichting is aangegeven d.m.v.. witte pijlen.

 


Wat heb je nodig voor twéé spelers om het spel “ GameOne “ te spelen ;

 

001 = Twee spelers.

002 = Het Bordspel “ GameOne “ .

003 = Twee stokken  actiekaarten.

004 = Tien grijze pionnen.

005 = Tien witte pionnen.

006 = Een grijs / witte kegel/pion.

007 = Twéé pionhouders.

008 = Een overzicht ; met beknopte uitleg van o.a.. de betekenis van de actiekaarten.

009 = Spelregels of een Handleiding.

010 = Twee pechhand kaarten.

 


Ga naar een volgende pagina om meer te weten te komen over GameOne.